Jak se změnil influencer marketing a na co si dát (pořád) pozor


O influencer marketingu se toho napsalo a řeklo již mnoho. I já jsem přispěla svou troškou do mlýna, protože mám v téhle oblasti bohaté zkušenosti. A to nejen ze strany markeťáka, ale i z té druhé – influencerské strany, která bývá často nepochopena (a někdy i dost podceňovaná). 

 

Myslím, že o síle influencer marketingu jsme se v posledních letech mohli přesvědčit všichni na vlastní oči. Pokud jste ho ve vaší firmě uchopili správně, víte, že pár vhodně vybraných trendsetterů dokáže vyprodat sklady během pár dní. Stejně jako vše ostatní kolem nás i influencer marketing prošel za posledních pár let, kdy zažil obrovský boom i v Česku a na Slovensku, pár změnami, vývojovými etapami a ponaučením. Už nemusíme naše klienty složitě přesvědčovat, proč je influencer důležitou součástí jejich marketingové strategie, nikoliv však základním bodem, na kterém celá strategie stojí a padá. Už nemusíme (tak často) vysvětlovat, že dobrého influencera nedělá počet fanoušků, ale kvalita jeho obsahu, důvěryhodnost a cílová skupina. Pryč jsou i časy kdy jsme uzavírali jen barterové spolupráce a modlili se, aby influencer splnil to, na čem jsme se domluvili.

we are signature portu kovy backstage marketingová agentura studio produkce influencer spolupráce marketing

Doba a trend se změnili a my se musíme přizpůsobit.

Influenceři už dávno nejsou samostatně stojící jednotkou, která neví, co se v rámci celé kampaně nebo firmy děje (případně o čem vlastně ten marketing a business je). Ti opravdu kvalitní se o firmu nebo produkt, se kterou spolupracují, zajímají. Zajímá je, jaké jsou ostatní prvky kampaně, do jaké míry budou tváří značky, jak bude vše propojeno a hlavně, jaký bude konečný dopad na koncové uživatele. Přesně jako jsme my pracovali například s Kovym v rámci kampaně finanční gramotnosti pro klienta Portu.

Není proto dobré je podceňovat. 

Tohle vnímám jako největší změnu. Influenceři se v tom zkrátka naučili chodit. Začali chápat, jak fungují procesy schvalování (a proč jsou pro značku důležité).  Také více začali vnímat svou hodnotu a cenu své práce. Většina z nich pochopila, že není úplně v pořádku v jednom IG řádku chválit dva konkurenční produkty atd. Z tohoto poznání pramení pro brand a marketing managery spousta pozitiv, ale i negativa. Influenceři už ,,neskočí na špek“ jen tak něčemu, honoráře za spolupráce se dokáží vyšplhat někdy pořádně vysoko a celkově jsou spolupráce hodně pečlivě vybírané a zkoumané.

I firmy začaly s influencer marketingem nakládat jinak. Najímají si na tento segment agentury, vyhodnocují spolupráce, usilují o jejich dlouhodobé trvání a dají i na názor zvoleného influencera. Bohužel, aby to zase nebylo všechno tak růžové, se pořád najdou firmy a klienti, kteří pětkrát vrátí výstup, protože se jim tam nelíbí malý detail, se slovy: ,,Vždyť je to jenom předělání xy…“. Ne, není. Všichni si musíme uvědomit, že náš čas něco stojí, je to naše komodita. U influencerů to platí dvojnásob, společně s jejich značkou, obličejem a reklamním prostorem na jejich sítích. A výsledná fotka, kterou poté uživatelé vidí, za sebou skrývá hodiny práce – komunikace s klientem/agenturou, vymyšlením celého konceptu, nalezením vhodné lokace, vyfocením, postprodukcí výstupů, vymyšlením textace…je toho opravdu hodně.

Nejlepší influencerské spolupráce jsou takové, ve kterých je spokojenost na obou stranách a hlavně chuť pokračovat.

 

we are signature marketingová agentura influencer spolupráce marketing

Když se ale bavíme o influencer marketingu, nemůžeme nezmínit základy, které je potřeba dodržovat, ať už je trend jaký chce. Protože i přesto, že jsme se mílovými kroky posunuli, stále kolem sebe můžeme vidět tytéž chyby, které se pořád dokola opakují. A i když jsem o nich mluvila už nespočetně krát, pojďme si je připomenout:

  1. Vymyslete celou kampaň/komunikaci značky a zapojení influencera do ní. V případě využití více influencerů si stanovte maximální počet a odhad možnosti alokace budgetu na ně. Myslete ale na to, že méně je někdy více.
  2. Alokujte si dostatek času na research a výběr vhodného influencera. Nedívejte se jen na počet fanoušků nebo srdíček, ale i na interakce, pravidelnost postování a kvalitu obsahu. Nebojte se si říct o čísla a statistiky.
  3. Briefujte, briefujte, briefujte. Komunikujte, vyjednávejte podmínky, scházejte se (osobní schůzky se pomalu ale jistě změnily v mailovou komunikaci, přitom je to ale nejlepší způsob, jak influencerovi vše představit, seznámit se s ním a navázat vztah).
  4. Domluvte si přesné podmínky spolupráce (společně s harmonogramem a procesem schvalování), se kterými budou souhlasit obě strany, případně podepište smlouvu.
  5. Nechte influencera tvořit a dejte mu potřebnou kreativní volnost. Vím, že to může být těžké, ale věřte svému výběru a instinktu a také znalosti influencera jeho publika.
  6. Schvalujte, pokud jste se tak domluvili. Myslete ale na to, že ne vše se dá ,,snadno“ předělat.
  7. Monitorujte výstupy, vyhodnocujte, získejte statistiky a rozhodněte se pro další kroky. Dejte zpětnou vazbu influencerovi.

I v této oblasti marketingu tedy platí rčení ,,Když něco děláš, dělej to pořádně“. Takže ať už stojíte před svou první influ kampaní nebo je máte rozjeté, zkuste k nim přistupovat seriózně a s péčí. A pokud si v této oblasti nejste jistí, ale chcete dosáhnout těch nejlepších výsledků, pak jsme tu pro vás my ve We Are Signature. Se vším rádi poradíme, celou kampaň vymyslíme, zastřešíme, zrealizujeme a vyhodnotíme.

Protože tohle my umíme! 

 

Tereza Fišer
About Tereza Fišer

Spoluzakladatelka a kreativní mysl ve We Are Signature, která má na starosti marketingovou část a influencer marketing. Vymýšlí, tvoří, potkává se s novými klienty, dohlíží na tým, prioritizuje a vyhodnocuje. To vše se zapojením barevných lepíků a oldschool papírových diářů, bez kterých nedá ani ránu. Kromě marketingu je také influencerem, milovnicí seberozvoje a work&life balancu, dobré knížky a zlatých retrívrů.