Jak se tvoří logo?


Logo je nástroj, který nám umožňuje zapsat se do povědomí lidí způsobem, jakým chceme být vnímáni. Zajímá vás, jak probíhá jeho tvorba? Nahlédněte spolu se mnou pod pokličku celého procesu.

Co je logo?

Asi tušíte, že jde o symbol, který firma volí jako svého zástupce. Má za úkol reprezentovat váš brand před širokou veřejností a pro správné fungování by měl splňovat patřičnou kvalifikaci, tak jako například zaměstnanci, které do firmy najímáte.

Proto, aby logo dobře fungovalo, by mělo splňovat určité parametry. Mezi klíčové vlastnosti můžeme bez pochyb zařadit dobrou čitelnost, jednoduchost a unikátnost. A také elementy, které vedou k lepší zapamatovatelnosti značky a odlišení od konkurence.

Pro utvoření celkového dojmu našim klientům doporučuji vytvoření komplexní brandové strategie v níž logo je ona pomyslná špička ledovce, která je nejčastěji vidět. Objevuje se na našich produktech, obalech, reklamách, na sociálních sítích, v hlavičkách mailů i na oblečení, které nosíme.

3 fáze procesu tvorby identity

Samotná tvorba je proces, který bych rozdělil na tři stěžejní částí.

1. Úvodní schůzka s klientem 

Poptávka a první styk s klientem je pro mě chvíle, která nejvíce ovlivní celý proces tvorby. Moment, kdy dochází k předávání informací a seznámení se s činností, kterou náš klient dělá. Jakou má představu o podobě loga a co pro něj představuje. Je to fáze, ve které se snažím kromě informací nasát i co nejvíce klientských emocí, které se pak přenáší do samotné tvorby.

2. Průzkum a analýza konkurence

Tvorba začíná “průzkumem okolí“.  Vyhledáváním vizuálních identit konkurenčních firem stejného oboru, ale i názvu. Občas se stane, že si s sebou z první fáze nesu představu o podobě logotypu, která odráží požadavky klienta, obsahuje zmíněné klíčové vlastnosti a během probíhající rešerše se mi zboří jako domeček z karet, protože někdo už měl stejně dobrý nápad jako já, ale byl rychlejší. 

Pak nezbývá nic jiného, než to trumfnout něčím lepším. 🙂 Tento průzkum mi dává dobrý přehled o tom, jak konkurence vypadá a umožňuje mi lépe nasměrovat tvorbu loga tak, aby bylo od ostatních odlišitelné a zajistilo jeho unikátnost.

3. Kreativní zpracování nápadů 

Dobrý nápad někdy přijde hned a jindy na sebe nechává čekat. Velmi často mám před počítačem skicák a slabou fixu, kterou si načrtávám různé podoby loga, ke kterým se pak více či méně vracím anebo taky vůbec. Je to taková kouzelně nervózní chvíle, která k mému kreativnímu procesu prostě patří. Ale nic by se nemělo lámat přes koleno, a díky časovým rezervám, které se snažím vytvářet se na to klidně můžu vybodnout a s čerstvým větrem v plachtách se k práci vracím později. Protože tohle my ve We Are Signature můžeme.

Ke klientovi přicházím obvykle se třemi variantami. Někdy i s více (4 – 5 max) podle toho, kolik skvělých nápadů se mi podařilo vymyslet a je mi líto se s nimi nepochlubit ve světle prezentačního plátna. Mám mezi nimi vždycky svého favorita, v jehož výběr doufám. A řekl bych, že z většiny (větší než velké) se shodneme právě na něm. 

Což je super.

Po tom, co je vše odsouhlaseno, přichází nejméně zábavná, ale velmi důležitá část. Vítěznou variantu je potřeba nasekat do všelijakých možných formátů, které našemu klientovi zajistí použití na veškerých materiálech, na kterých by logo mohl potřebovat. Přihodíme také základní logomanuál a takto krásně zabalený zip odešleme klientovi. Následně se těšíme na další spolupráci a rozvíjení značky. To už se ale dostáváme níž pod hladinu pomyslného ledovce, kde se odehrává spousta tajemství o budování brandu.

Tak o tom třeba zase někdy příště…

Vojta Petr
About Vojta Petr

Graphic designer, Art director s letitou praxí z mediálních agentur. Zapálený fotograf a motion designer objevující svět 3D tvorby.