Fenomén Clubhouse – Jaké jsou naše pocity po 3 týdnech užívání?


 

Slovo Clubhouse v posledních 3 týdnech zaznamenal už asi každý uživatel internetu. O tom, jaká je tato nová sociální síť a k čemu slouží se v toto článku věnovat nebudeme! My přinášíme první shrnutí našich dojmů a postřehů po několika týdnech testování a pozorování.

 

Na sepsání tohoto článku jsem si chtěla dát trochu odstup a teď po cca 3 týdnech přináším menší shrnutí svých pocitů.  Dostala jsem se do této aplikace v době, kdy na ní bylo necelých 1 000 českých uživatelů. (středa 21.1.) Byla jsem naprosto nadšená, kolik lidí (nejen) z oboru mohu poslouchat. Mohla jsem být tedy v jedné „růmce“ (odpusťte mi to slovo, ale už jsem se ho také naučila používat) společně s Vaškem Blahoutem, Eliškou Vyhnánkovou, Vildou Fraňkem a dalšími. 

 

Clubhouse nabízí možnost poslouchat nebo se zapojit do diskuze s řadou odborníků.

 

Od těchto debat jsem se nemohla odtrhnout, neboť mě zajímaly všechny novinky a zajímavosti. Po 4 dnech jsem si začala všímat rychle narůstajícího počtu uživatelů v jedné místnosti. První víkend jsem si dala menší pauzu. Když jsem v pondělí viděla „růmky“ s názvem o ničem, kdo s kým a za kolik? Začínalo mi docházet, že počáteční boom „všichni sledujeme všechny“ nebyl úplně dobrý tah a bylo by dobré vyselektovat si okruh lidí, které chci opravdu sledovat. I přesto tam už teď nenacházím, tak unikátní obsah jako na začátku. To je pochopitelně v pořádku, protože nic netrvá věčně. 

 

Ne každý je moderátor

 

 Clubhouse momentálně poslouchám každý den. Vždy si dám zvoneček na debaty, které mě zajímají a snažím se si z každé něco odnést, i když je to někdy problém. Proč? Protože moderátor… spíš chaos a nic víc. To je obecně, podle mého názoru, velký problém funkčnosti této sociální sítě. Moderátoři tam dost často mluví prvních pár minut a poté už je to neřízený chaos a mix informací, které mnohdy nesouvisí s tématem a odnesou pozornost na úplně jiné téma. 

 

Slovo zde většinou dostanou všichni, bohužel

Musíme samozřejmě myslet také na fakt, že celá aplikace je stále v beta verzi a například s případnou monetizací by mohla vzrůst také kvalita obsahu. Osobně si ale myslím, že na tuto možnost si budeme muset ještě chvilku počkat. 

Musím také uznat jeden fakt. Je to rozhodně nová závislost. Nová forma prokrastinace, na které nejsem závislá jen já, ale i většina uživatelů. Clubhouse totiž vyvolává nový pocit. Takový, který ostatní sociální sítě nemají. Pocit, že nám něco uniká, o něco přicházíme. Hlavním důvodem je neukládání obsahu, a že vše probíhá tady a teď. (pokud nemá speaker svolení všech posluchačů k nahrávání) 

„Vyměnit poslech podcastů za Clubhouse je podobné, jako číst místo knih statusy na Facebooku a místo do galerie chodit na Instagram. Chápu, v čem je to podobný, ale pochop, v čem je to jiný“ (Dan Tržil)

Na Clubhouse bychom měli nahlížet s nadhledem jako na každou jinou sociální síť a snažit se mít nad ní kontrolu. Já se to snad brzy naučím a doufám, že vy taky! 

Fenomén Clubhouse – zažívá boom v ČR.

10 postřehů z našeho týmu na závěr:  

1) Kde na to ti lidé berou čas?

2) Zatím jsem nenašla užitečnou roomku.

3) Aplikace je založena primárně na FOMO a o to návykovější se stává. Člověk má neustálý pocit, že mu něco uniká. 

4) Aplikace nahrazující sociální kontakt. Lidem chybí povídání si u piva, u této aplikace mám však pocit, že poslouchám vedlejší stůl.

5) Obrovsky rychlý nárůst followers. Zajímavá čísla k dnešnímu dni Petr Mára 38,9k , Dominik Feri 66,9k, Jonáš Čumrik 17,9k, Janek Rubeš 29,4k, 

6) 5. února se na Clubhouse přihlásil i Mark Zuckerberg a má momentálně 20k sledujících

7) Ze začátku byla většina uživatelů z marketingového světa, teď už pozorujeme rozmanitost napříč obory

8) Growjob uspořádal první online afterparty, a to konkrétně na Clubhouse

9) Elon Musk dal 1.2. první rozhovor a servery Clubhousu začaly poprvé padat. Kapacita jedné roomky je tak okolo 5 000. Musk hovořil o cestě do vesmíru, bitcoinech, nebo svých plánech do budoucna s umělou inteligencí. Rozhovor se streamoval i přes platformy Youtube a Instagram

10) Už se objevily případy, kdy si lidé pořídili kvůli této aplikaci Iphone, aby mohli participovat jako speakeři v určitých rooms. 

 

Co čeká Clubhouse v budoucnu? Opadne prvotní nadšení? Za 6 měsíců se očekává příchod na android. Stane se z toho nová komunikační síť pro všechny? Anebo celý hype okolo utichne, jako jsme už v minulosti zaznamenali např. u Snapchatu? 

 

Uvidíme, necháme se překvapit.

 

 

 

Natálie Mayahová
About Natálie Mayahová

Ve We Are Signature jsem junior social media specialista s kreativní myslí a zálibou v/ve psaní. Mimo pracovní dobu jsem knihomol s hlavou v oblacích, který neustále peče dobroty, nebo cestuje.